Diskursen omkring standardiserede test i folkeskolen

Posted: marts 18, 2011 in Uncategorized

Eftersom vi lærere in spe ikke kan komme uden om at skulle forholde sig til test af elevernes opnåede færdigheder, kunne det være interessant med en lille diskusion om emnet “Standardiserede test”

Når nu standardiserede test er en form for evaluering, hvad er så dennes formål? Formål med evaluering kan beskrives som: måling(undersøgelse) og værdsættelse(værdisættelse)

Hvem bestemmer så graden af værdsættelse og genstandsfeltet for denne?

Består faren i standardiserede test i at vi som lærere, for at opfylde flest mulige af de politisk bestemte mål, retter vores undervisning mod nationale tests?. Altså at test i dagens folkeskole får mere og mere karakter af at det er hele undervisningens formål i stedet for at være en støtte til at udvikle denne?

En af den meget omtalte folkeskole-eftersyns- nedsat-og-betalt-af-regeringen-rejseholdsrapport konklusioner er, at en yderligere linjeopdelt folkeskole (design, musik osv.) vil højne elevernes faglige niveau.

Regeringen foreslår i forlængelse heraf ligeledes gymnasielinje og erhvervsskolelinje.

Og så er vi pludselig på vej væk fra enhedsskolen! Er det dét vi vil?

Interview med medlem af DLF’s hovedstyrelse Niels Christian Sauer om Da Vinci Linjen i Esbjerg kan ses her

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s