Kreativiteten i rette ramme?

Posted: marts 24, 2011 in Uncategorized

Hvad er det vi gør med/imod de kære små samfunds-guld-byggestene i dagens og fremtidens folkeskole hvis ikke vi forstår at lukke op for kreativiteten?

Hvis vi i vore bestræbelser på at blive endnu mere “målbare” i jagten på PISA-point fokuserer på normativtet, fokuserer på “rigtig” og “forkert” kreativitet, kvæler vi  så ikke børnenes naturlige udforskningstrang?

Jo, mener jeg. Og samtidig er min pointe at al kreativitet er bundet op af rammer. Kreative processer skal ses i den kontekst, i de rammer de måtte befinde sig. Dette mener jeg giver mulighed for at udfordre gyldigheden af disse rammer for for at kunne sprænge rammer og udfolde sin kreativitet, må man kunne få øje på de rammer man vil springe

Ikke ved at hylle den kulturelle hyl(l)devare men ved at fremhæve det unikke vi hver især besidder, frem for mainstreamiteten, kan vi skabe hele mennesker…på godt og ondt. Ellers bliver det blot til uselvstændig kopiering af rigide stereotyper og en kulturel konformitet, hvor vi til stadighed reproducere gårsdagens middelmådighed

Vi skal med andre ord sættes rammer, tak!

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s