Ny Ungdom – og anderledes lærerporcesser

Posted: maj 4, 2011 in Uncategorized

Ak ja, en overskrift tyvstjålet fra Thomas Ziehe. Aktuelt som aldrig før får Ziehes, Qvortrups og andre dannelsestænkere betragtninger, nyt og anderledes ilt til bålet, når vi gennem medierne præsenteres for “vor tids ungdom”. Alt den ståhej kan der skrives mange, lange (og bange?) artikler om. Det har jeg så ikke tænkt mig at gøre. Denne gang.

I stedet vil jeg tillade mig, ad humorens, ironiens og sarkasmens kringlede kommunikative markvej, at bringe en sprogbog med almene dannende før faglig ord og begrebsliste for unge, til torvs på dette forum. Sprogbogen er udarbejdet med inspiration fra udsendelsesrækken ”Ingen kære mor” på tv2.

Sprogbogen kan ses her What I need to (k)no(w), shit

Den er i lighed med andre dokumenter på bloggen, et procespapir. Altså vil der løbende komme opdateringer, efterhånden som udsendelserækken, og egne iagttagelser, afdækker et behov herfor.

Kommentarer
  1. Peter siger:

    Da jeg læste din kommentar til artiklen “Junglepigernes bedste citat” på TVtid.dk, kunne min irritation og følelse af personlig krænkelse ikke hindre mig i at klikke mig ind på din blog for at se, hvad du mere har at sige til den danske ungdom. Med brug af vendingen “vores tids ungdom” fremstiller du nærmest nutidens unge som et helt nyt fænomen. Et fænomen der skyldes en udvikling i en negativ retning. Det er netop sådanne type bemærkninger, der virkelig kan provokere mig. “Bedrevidende” folk, eller skulle man snarere sige voksne?, som uden belæg eller viden for nutidens ungdom overhovedet, begynder at ytre sig med kommentarer som “de unge nu til dags…” Jeg er ved at være træt af det. For det første lyder det som om, at du laver en stor generalisering, når du på baggrund af plat og opsat reality-tv stempler alle unge i kategorien “kommunikationsdysfunktionelle”, hvad er det dog for et ringe belæg??

    For det andet, hvordan tror du, at din ungdom blev set som gruppe af voksne fra den samtid? Ja, den blev der sikker også talt om som “unge nu til dags”. Ingen forskel fra nutiden overhovedet. Det kan da vel kun skyldes, at kulturen og mennesker udvikler sig hele tiden, og at konservative, gamle voksne ikke kan og vil forstå den udvikling. Istedet ender det med, at man poster en diskret bemærkning, en diskret kommentar til en artikel som en lille, stilfærdig protest mod denne udvikling….. hvad kan vi dog bruge det til?

    Stof til eftertanke.
    Vh.
    Frustreret ung.

    • Frans Bach siger:

      Hej Peter.
      Allerførst vil jeg gerne takke dig for din kommentar. En blog som denne kommer først til live, når der pågår dialog. Så tak for det.
      Og ja. Jeg provokere. Eller forsøger i alt fald at få folk til at tage stilling, helst på et oplyst grundlag. Når jeg skriver “vor tids ungdom” er det jo netop for at man skal kunne drage paralleller til tidligere tiders ungdomskultur…og ikk mindst egen ageren i denne. Fænomenet er jo netop ikke nyt. Næh det nye ses nærmere i de stærkt stigende interesse for selviscenesættese gennem nutidens medier, facebook, twitter, blogs, reality-tv…you name it! Og der mener jeg Ziehe og Qvortrup har nogle bud på dels hvad denne udvikling indebærer, hvad den afstedkommer og hvad den er funderet i.
      Når jeg arbejder sammen med unge, lad os definere aldersgruppen som 15 – 25 årige, overrasker det mig, hvor totalt ukritiske mange af dem er overfor hvad der er med til at danne dem. Altså hvilke strømninger de lader sætter normer og standarder for hvilket “selv” de er på vej til at blive.
      Dit indlæg, og jeg takker igen, bekræfter mig dog også i det modsatte. Der er heldigvis rigtig mange unge der har fat i den kritiske tilgang, der ser det reelle indhold i nævnte tv-serier, der udemærket forstår at facebook ikke nødvendigvis byder, og bygger, på oprigtigt venskab.
      Til gengæld er min erfaring også at de grundlæggende problematikker der rejses i f.eks. “Ingen kære mor”, udbredt er til stede i specielt den eksisterende ungdomskultur. Alt for mange unge dropper ud af uddannelsessystemet når kravene om ansvar for eget liv dukker op. Når far eller mor ikke længere agerer vækkeur, smører madpakke, vasker tøj, henter og bringer, serverer livets praktiske gøremål som en færdig shake-a-cake, hvor den unge er eneste manglende ingrediens. Alt for mange unge mangler helt enkelt de basale færdigheder der ligger til grund for at kunne klare sig selv. Og ikke mindst mangler de at erkende behovet herfor.
      Og dét er til gengæld ikke den unges skyld. Der er kun én diganose: Dårlige forældre. Ikke at disse forældre ikke holder af deres afkom, selvklart gør man det, men mange af os forældre har simpelthen ikke fattet essensen af det at opdrage. Desværre.
      Så ja, Peter, kulturen og menneskene udvikler sig, heldigvis, men det er en udvikling vi alle har et ansvar for.

      Vh
      Frans

Skriv et svar

