Næste år…så…!

Posted: december 23, 2011 in Uncategorized

Næste år, så er jeg uddannet lærer. I virkeligheden skal jeg først nu til at lære…i virkeligheden. Jeg skal til at indgå i det danske skolesystem, der, ud over mange andre glimrende ting, er kendetegnet ved at vi ønsker vore elever bliver kreative, kompetente og innovative “livsburgere”, sådan lidt filosofisk udtrykt. Kreativiteten har dog med tiden fået lidt vel trange kår, i denne af os voksne definerede konkurrenceforordnede virkelighed der er eleverne/børnene forundt at tage ophold i 6 – 7 timer dagligt i minimum 9 -10 år.

Ikke dermed sagt at de små poder ikke får lov til at være “kreative” i skolen, når blot det foregår efter og indenfor de rammer vi nu sætter. Sådan er det bare, vi ved jo bedst..ikke?

Se, en tanke om hvad kreativitet består i kan jo give grundlag for mangen god diskussion, os voksne imellem.

Jeg kan huske fra egen skoletid at en opgave var….“løst lidt vel kreativt”… Jeg havde måske …“luret lidt vel meget af hos sidemanden?”.

Jeg oplever såmænd samme tilgang i nutiden, på andre planer, men med samme fy-fy betydning af kreativitet. Og det brøs jeg mig egentligt ikke om. Bevares, der er da folk der betoner kreativitet som positivt, hvis altså det kan tjene et godt formål, fremgang, vækst eller hvad nu end der er spinsukker-busswords.

Men næste år, altså…da vil jeg forsøge, og jeg vil i dén grad forsøge at lykkes med projektet, at lade mine kommende elever være kreative. Ægte kreative.

Sir Ken Robinson, har et par bud på hvad skolen idag egentligt gør ved børns kreativitet. Og ikke mindst hvorfor…

Jeg bøjer mig i støvet. Manden er genial…

Kommentarer
  1. Og hvor er det fedt du vil det 🙂 Det er mennesker som dig, der er brug for i skolen 🙂

Skriv et svar

